Analisis Konsumsi Simbolis Sebagai Variabel Moderator Antara Pengaruh Halal Lifestyle Terhadap Minat Pembelian Produk Perbankan Syariahh
DOI:
https://doi.org/10.62708/ibseej.v2i1.26Keywords:
Halal Lifestyle, Purchase Intention, Symbolic Consumption, Islamic BanksAbstract
Indonesia's population is 267 million people with 87% of the population being Muslim and the largest in the world. However, the growth of Islamic banking in Indonesia is still far behind that of Malaysia. The total assets of Indonesian Islamic banking are US$ 82 billion while the total assets of Malaysian Islamic banking are US$ 491 billion. The purpose of this study was to determine the effect of halal lifestyle on the intention to purchase Islamic banking products and symbolic consumption as a moderator variable between Halal Lifestyle and Interest in Purchasing Islamic Banking Products. This research is a type of quantitative research, a linear regression analysis model using the Moderating Regression Analysis (MRA) method. This method is carried out to add the multiplication variable between the independent variables and the moderating variable. The research respondents were 100 Islamic banking customers domiciled in DI Yogyakarta. The results of the research analysis show that the halal lifestyle variable on purchase intention has an r-square value of 0.252, a t-count value of 5.742 > 1.664 t-table, and a significant probability value of 0.000 <0.05. The influence of halal lifestyle is 25.2% partially and significantly to the variable interest in purchasing Islamic banking products. The symbolic consumption variable can act as a moderator and strengthen the influence of halal lifestyle on the intention to purchase Islamic banking pro
References
Adinugraha, H. H., Sartika, M., & Ulama’i, A. H. A. (2019). Halal Lifestyle Di Indonesia. An-Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah, 05(April), 57–81.
Afriyansyah, B., & Kusmiadi, R. (2017). Mengkampanyekan Halal Lifestyle Bagi Mahasiswa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Bangka Belitung, 4(2), 1–8.
Alamsyah, H. (2012). Perkembangan dan Prospek Perbankan Syariah Indonesia: Tantangan Dalam Menyongsong MEA 2015. Milad Ke-8 Ikatan Ahli Ekonomi Islam (IAEI), April 2012, 1–8.
Andespa, R. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Dalam Menabung Di Bank Syariah. Al Masraf: Jurnal Lembaga Keuangan Dan Perbankan, 2(1), 43–57.
Antonio, Muhammad Syafi'i. 2001. Bank Syariah: Dari Teoti Ke Praktik. Jakarta : Gema Insani, 2001. 979-561-688-9.
Arinta, Y. N. (2016). Analisis Perbandingan Kinerja Keuangan antara Bank Syariah dan Bank Konvensional (Studi Kasus pada Bank Syariah Mandiri dan Bank Mandiri). Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 7(1), 119. https://doi.org/10.18326/muqtasid.v7i1.119-140
Bangkara, R. P., Putu, N., & Harta, S. (2016). Pengaruh Perceived Usefulness Dan Perceived Ease of Use Pada Minat Penggunaan Internet Banking Dengan Attitude Toward Using Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16(3), 2408–2434.
Darojatun, R. (2018). Tren Produk Halal, Gaya Hidup Syar’i dan Kesalehan Simbolik: Studi Tentang Muslim Kelas Menengah. Wardah, 19(2), 135–157.
Databoks. (2019). Jumlah Penduduk Indonesia 2019 Mencapai 267 Juta Jiwa |. Dkatadata.Co.Id.
Dinar Standard, T. R. and. (2018). State of the Global Islamic Economy Report 2018/19. Dubai International Financial Centre, 112.
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: DEEPUBLISH.
Ekinci, Y., Sirakaya-Turk, E., & Preciado, S. (2013). Symbolic consumption of tourism destination brands. Journal of Business Research, 66(6), 711–718. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.09.008
Handayani, T., & W.S, R. M. (2014). Anaslisis Pengaruh Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Terhadap Minat Pembelian Produk Tabunagn Di Bank BNI Syariah Depok Dengan Citra Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi. Ekonomi Bisnis, 1(2), 51–66.
Ismanto, K. (2018). Literasi Masyarakat dan Dampaknya terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah. Human Falah, 5(1), 14–27.
Jati, W. R. (2015). Less Cash Society: Menakar Mode Konsumerisme Baru Kelas Menengah Indonesia. Jurnal Sosioteknologi, 14(2), 102–112. https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2015.14.2.1
Khotimah, H., Khafid, M., & Pujiati, A. (2016). Sikap Konsumen Dan Gaya Hidup Mahasiswa Dalam Keputusan Pembelian Produk Fashion Melalui Minat Beli. Journal of Economic Education, 5(2), 110–121.
Krisdayanti, M. (2020). Pengaruh literasi keuangan, inklusi keuangan, uang saku, teman sebaya, gaya hidup, dan kontrol diri terhadap minat menabung mahasiswa. 01, 79–91.
Lestari, F., & Sujana, D. (2019). Pengaruh Halal Lifestyle Terhadap Customer Value Survey Pada Hotel Syariah Di Bandung. Jurnal Indonesia Membangun, 18(9), 72–81.
Listyoningrum, A., & Albari. (2012). Analisis Minat Beli Konsumen Muslim Terhadap Produk Yang Tidak Diperpanjang Sertifikat Halalnya. Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 2(1), 40–51.
Mowen, J., & Minor, M. (2001). Perilaku Konsumen. Jakarta: ERLANGGA.
Muflihin, M. D. (2018). Kontruksi Indikator Halal dalam Perkembangan Indsutri Halal Fashion. Tesis, Pasca Sarjana Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Muhamad. (2008). Metodologi penelitian Ekonomi Islam: Pendekatan Kuantitatif. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Muhammad. (2004). Manajemen Dana Bank Syariah. Yogyakarta: EKONISIA.
Muhammad. 2005. Manajemen Bank Syariah. Yogyakarta : Unit Penerbit dan Percetakan (UPP) AMP YKPN, 2005
Mutia, A. (2017). Pengaruh Gaya Hidup Dan Minat Terhadap Kebiasaan Pembelian Barang Yang Tidak Terencana Masyarakat Kota Jambi. ILTIZAM Journal of Sharia Economic Research, 1(1), 78. https://doi.org/10.30631/iltizam.v1i1.97
Narendra, P. (2000). Media Massa Dan Globalisasi Produk Simbolik. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 4(2), 151–169.
OJK. (2020). Statistik Perbankan Syariah per Juni 2020. In Snapshot Perbankan Syariah.
Putri, Y. H., & Syathiri, A. (2019). Pengaruh Persepsi dan Minat Terhadap Keberadaan Baitul Mal Wattamwil (BMT) Di Kota Palembang. Jurnal Manjemen & Bisnis Sriwijaya, 14(3), 395–406.
Qasas, A., & Hakim, A. (2019). Pengaruh Pengatahuan, gaya hidup, pertimbangan halal haramsosial terhadap keputusan menggunakan kartu kredit syariah. Proceeding of National Conference on Accounting & Finance, 1, 1–8. https://doi.org/10.20885/ncaf.vol1.art1
Rahel, Kandowangko, N., & Lasut, J. J. (2020). Gaya Hidup terhadap Minat Menabung Mahasiswa Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Sam Ratulangi. Jurnal Holistik, 13(2), 1–14.
Rosif, M. D., Pradhanawati, A., & Nugraha, hari S. (2015). Analisis Gaya Hidup Pengambilan Keputusan Pembelian Produk batik pada Pasar Grosir Setono Pekalongan. Diponegoro Journal of Social Politic, 1–10.
Rosif, M., Pradhanawati, A., & Nugraha, H. (2015). ANALISIS GAYA HIDUP DALAM PENGAMBILAN KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK BATIK PADA PASAR GROSIR SETONO PEKALONGAN. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis S1 Undip.
Rusdianto, H., & Ibrahim, C. (2017). Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Dengan Persepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating Di Pati. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 43. https://doi.org/10.21043/equilibrium.v4i1.1837
Santi, I. H., & Sudiasmo, F. (2020). Perceived Usefulness dan Perceived Ease Of Use Terhadap Behavioral Intention To Use dan Actual Usege Pada Aplikasi Indentifikasi Jenis Kulit Wajah. Surabaya: Jakad Media Publishing.
Santi, I. H., & Sudiasmo, F. (2020). Perceived Usefulness dan Perceived Ease Of Use Terhadap Behavioral Intention To Use dan Actual Usege Pada Aplikasi Indentifikasi Jenis Kulit Wajah. Surabaya: Jakad Media Publishing.
Setyawan, Y. N., & Japarianto, E. (2014). Analisa Pengaruh Kepercayaan , Jaminan Rasa Aman , dan Aksesbilitas terhadap Minat Menabung Nasabah Bank Danamon di Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1–8.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Method). Bandung: Alfabeta.
Sutisna. (2001). Perilaku Konsumen & Komunikasi Pemasaran. Bandung: PT. REMAJA ROSDAKARYA.
Purnomo, R. A. (2017). Analisis Statistik Ekonomi dan Bisnis Dengan SPSS. Ponorogo: CV Wade Group.
Tangsupwattana, W., & Liu, X. (2018). Effect of emotional experience on symbolic consumption in Generation Y consumers. Marketing Intelligence and Planning, 36(5), 514–527. https://doi.org/10.1108/MIP-11-2017-0316
Tieman, M., & Ghazali, M. C. (2013). Principles in halal purchasing. Journal of Islamic Marketing, 4(3), 281–293. https://doi.org/10.1108/JIMA-01-2012-0004
Wahab, W. (2016). Pengaruh tingkat bagi hasil terhadap minat menabung di bank syariah. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 1(2), 167-184.
Wahyudi, L., Sarjiyanto, S., & Suryanadi, P. (2019). Analisis City Branding Kabupaten Sukoharjo Sebagai Kota Jamu: Pendekatan Persepsi Brand Box Model. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 7(1), 12–27. https://doi.org/10.26905/jmdk.v7i1.2688
Yusniar, Y., Saputra, J., Tebec, Y. G., & Suhairid, L. (2020). Engaging Halal Lifestyle toward Purchase Intention of Event Marketing : A Study on Car Free Day Activities in Aceh. International Journal of Business, Economics, and Social Development, 1(3), 164–169. https://doi.org/10.46336/ijbesd.v1i3.51
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 IBSE Economic Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.